Sähkökäyttöiset perämoottorit testissä

Sähkökäyttöinen perämoottori on hiljainen ja saasteeton. Testasimme kaksi sähkömoottoria. Sopisiko jompikumpi sinulle?

Sähköperämoottorit testissä

Perinteinen bensaa polttava perämoottori on välttämätön, kun pitkän matkan päähän pitää kuljettaa rivakasti painava lasti. Bensamoottorin melu kuitenkin kantautuu kauas.
– Sähköperämoottorin voimalla vene lipuu lähes äänettömästi kuin näkymättömän käden työntämänä, ihastelee helsinkiläinen Johanna Pennanen. Pennasten kesämökille hankittiin sähkömoottori viisi vuotta sitten. Uistelija ja hänen naapurinsa saavat nauttia luonnon äänistä ja rauhasta. Vanavedessä ei leiju pakokaasuja. Kevyttä sähkömoottoria on helppoa siirrellä, eikä autoon, vaatteisiin ja tavaroihin tartu bensan hajua. Sähkömoottoreita saa käyttää myös monilla suojelluilla vesialueilla, joilla polttomoottorit on kielletty.
– Jo viidesosa Suomessa myytävistä pienistä perämoottoreista toimii sähköllä, arvioi Normark Finlandin tuotepäällikkö Martti Vänskä.

Sähköperämoottoreita kannattaa vertailla

Sähkömoottoreiden tarjontaan voi tutustua internetissä. Seuraavaksi kannattaa vierailla hyvin varustetussa myymälässä osaavan myyjän pakeilla. Tämä auttaa löytämään tarpeisiin ja veneeseen sopivimman moottorin, akun ja lisävarusteet. Sähkömoottoreita myyvät muun muassa veneilyliikkeet ja tavaratalot, kuten Motonet. Rautakaupoissa ja isoissa marketeissa on niissäkin monesti veneitä ja moottoreita, mutta asiantuntevaa myyjää ei välttämättä löydy.

Suosituimmat sähköperämoottorit maksavat noin 100–250 euroa. Ne vastaavat teholtaan soutajaa. Sähkömoottori kiinnitetään tasaperäisen soutuveneen perälautaan perinteisen perämoottorin tapaan. Pieni sähkömoottori painaa noin 6–10 kiloa, ja sen työntövoima on yleensä alle neljäsosa kolmen hevosvoiman bensamoottorista. Potku riittää rauhalliseen uisteluun mökkijärvellä.

Pikkumoottori kuitenkin hyytyy virtaavassa vedessä, eivätkä voimat riitä painavan veneen liikutteluun. Tuplasti tehokkaampi moottori yllyttää kevyen veneen rivakan hölkkääjän vauhtiin. Sellainen on kalliimpi ja painavampi. Tehokkaimmat sähkömoottorit ovat voimiltaan pienten bensamoottoreiden veroisia.

Kiinnitä huomiota akunlatausohjeisiin

Sähkömoottori on kevyt nostaa sisälle varkaiden ulottumattomiin. Valmistajan ohjeita noudattaen sitä voi säilyttää myös veneessä. Sähkömoottori toimii akun voimalla. Akku valitaan moottorin ja käyttötarpeiden mukaan. Se ladataan verkkovirtaan kytketyllä laturilla mieluiten heti ajelun jälkeen.

Sähköttömällä mökillä tarpeeksi tehokas aurinkopaneeli maksaa tuhansia euroja. Edullisen moottorin käyttövoima tulee lyijyakusta. Yleisin jännite on 12 volttia. Auton starttiakkukin käy, mutta yleensä kannattaa hankkia veneilyyn tarkoitettu energiavarasto. Akun kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina. Noin 60–70 ampeeritunnin tavallinen lyijyakku maksaa satakunta euroa. Se riittää usean tunnin ajoon pienen moottorin kevyellä kaasulla.

Kahvallinen muovikaukalo helpottaa akun nostelemista, ja se estää vahingon sattuessa syövyttävän akkuhapon leviämisen. Suljettu, huoltovapaa akku pitää hapot ja räjähtävät kaasut sisällään. Se kuitenkin maksaa jopa kolme kertaa enemmän kuin tavallinen akku. Hyvä paikka akulle on esimerkiksi veneen keski-istuimen alla.

Ovatko moottorin kaapelit tarpeeksi pitkät? Lue moottorin, akun ja laturin ohjeet huolellisesti ja noudata niitä. Lataa akku auringonpaahteelta, sateelta ja tyrskyiltä suojatussa, hyvin tuuletetussa paikassa: esimerkiksi katetulla terassilla tai varastossa. Selkäkulta iloitsee sähköpistorasiasta venepaikan vieressä. Lataus onnistuu akkua veneestä pois nostamatta ulkokäyttöön hyväksytyllä
laturilla.

Testissä Minn Kota Endura C2 50 ja Torqeedo Travel 1003S

Pennaset koeajoivat kaksi sähkömoottoria Helsingissä Terhi 370 Sole -veneellä. He testasivat moottoreita myös kesämökillään erikokoisilla veneillä.
– Oma sähkömoottorimme sopii erinomaisesti uisteluun, Johanna Pennanen vakuuttaa. Hän on harrastanut ongintaa ja kalastusta lapsesta asti. Johanna kehuu moottoria kevyeksi. Painavan akun liikutteluun tarvitaan aviomies Jyri.

Pennasten oma moottori on Minn Kota Endura 30. Sen voimat eivät Pennasten mukaan riitä painavassa lastissa olevan veneen liikuttamiseen kilometrin matkaa. Testin Minn Kota Endura C2 50 -mallin työntövoima on suunnilleen kaksinkertainen Pennasten omaan perusmalliin verrattuna. Tehokkaampi on myös painavampi, mutta Johanna jaksaa silti nostaa sen yksinkin. Minn Kotassa on kahvaa kääntämällä valittavana viisi eri nopeutta eteenpäin ja kolme taaksepäin. Pykälän vaihtaminen tuntuu nykäisynä, mikä vaatii Johannan mielestä vähän totuttelua. Jyri mittasi gps-laitteella Minn Kotan huippunopeudeksi noin 8 kilometriä tunnissa, kun Terhi-veneessä oli kaksi aikuista matkustajaa.

Jyriä ja Johannaa ihastuttaa Minn Kotan äänettömyys. Työntövoimaa on mukavasti.Takuukin on peräti viisi vuotta. Tosin Terhin kaltaiseen matalaan veneeseen sopisi paremminmallia C2 50 matalampi moottori. Kun potkuri on lähellä pintaa, kahva tulee turhan korkealle.

Torqeedo Travel 1003S -sähkömoottorin työntövoima on Minn Kotaa parempi, kolmen hevosvoiman bensamoottorin veroinen. Maksimiteholla Torqeedo kiidätti Terhivenettä kahden matkustajan kera nopeudella kymmenen kilometriä tunnissa. Kun tyytyy vauhtiin kahdeksan kilometriä tunnissa, yhdysrakenteinen akku riittää neljä kertaa pidempään eli kahden tunnin kruisailuun. Monipuolinen ja käytännöllinen näyttö kertoo tarkan nopeuden sekä muun muassa sen, miten pitkälle ”polttoaine” vielä riittää. Vauhtia alentamalla akun varauksen saa riittämään pitemmälle matkalle. Moottorista kuuluu surinaa ja hienoista vinkunaa. Johanna kehuu portaatonta nopeuden säätöä. Kevyen moottorin nykyaikainen litiumakku on helppo irrottaa latausta varten. Laturi saisi tosin olla tehokkaampi: lataukseen tyhjästä täydeksi menee noin 14 tuntia.

Pennasten valinta kalastus- ja uisteluretkille on äänetön Minn Kota. Jos hinta ei hirvitä, tehokas ja mukava Torqeedo on harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Lue lisää Vivasta 7/2012!

Teksti: Vesa Yli-Jääski
Kuva: Pertti Nisonen

Teksti: Viva
Avainsanat: Minn Kota Endura C2 50, perämoottorit, sähköperämoottorit, Torqeedo Travel 1003S, veneily, Viva

Kommentit

Unto- Jatkan edellistä. Ostin Torgeedo Travel 503 malliin isomman mallin 1003 toiseksi akuksi viimekesänä, joka käy myös. Kokemus on myönteinen, testasin käytössä kuinka pitkän matkan pääsen yhdellä latauksella vaudin ollessa n.4-5 km tunnissa, yllätys, olin ajanut yli 18 km, kun äänimerkki ilmoitti virtaa olevan enää alle 10% jäljellä. Nyt uskaltaa lähteä jo pitemmälle kala lenkille. Akkujen kestävyydestä, tehdas lupaa, että akut kestää 1500 latausta, jos tämä pitää paikkansa, eipä minun loppu elämäksi tarvitse uusia hommata.

Olen käyttänyt tavallista sähköperämoottoria Motor Gruice 30 usean vuoden ajan, kunnes näin mainoksen Torgeedo sähköperämoottorista. Tutustuttuani, ostin Torgeedo Travel 503 sähköperämoottorin n. kolme vuotta sitten. Veneeni on Terhi Sea Fun n. 410 cm pitkä ja painaa 150 kg, jota se on kuljettanut nykyinen sähkömoottori hyvin. Olemme 4 aikuisen kanssa päässeet jopa yli 8 km tuntivauhtiin, olen tehoihin ja koko sen ominaiksuuksiin erittäin tyytyväinen. Noin kaksi viikkoa sitten olimme kalakaverin kanssa vene uistelemassa, ajoimme n. 3,5- 4 km tuntivauhtia yli 4 tuntia yhtämittaa samalla latauksella, kun sen akunvaraus mittari alkoi näyttää akkuvirran lähestyvän loppuaan, minusta tämä on hyvä todiste käytännössä. Hyvinä ominaisuuksina mainitsen, keveys – 12,5 kg akkuineen, näytöt – näyttää todellisen ajonopeuden, näytää virran kulutuksen ajo hetkellä, näyttää kuinka pitkälle pääset sitä nopeutta mitä ajat, näyttää ja antaa äänimerkin, kun akun varaustila on 30% 20% 10%, helppo kuljetella ja siirrellä ja ottaa mukaan, ei jää varkaille houkutuksia, akku pitkä ikäinen – kestää n. 1500 latausta. Vaikka sijoitus oli kallis, verrattuna tavallisiin sähkömoottoreihin, en kadu ostostani Tordeedon laadun ja ominaisuuksin takia. Terv. Unto.

Oma kommentti