Tasapaksusta tiimalasiksi

Marjo Kohvakka kyllästyi jenkkakahvoihinsa ja päätti ottaa painonsa haltuun. Puoli vuotta ja kolmetoista kiloa myöhemmin pallea ei enää paina keuhkoja ja verenpaine on laskenut ihannearvoihin. 

Marjo Kohvakka muuttumisleikissä
Vau mikä katse! Marjon dramaattisessa meikissä korostettiin silmien sinisyyttä. Tumma silmämeikki rajaa suuria silmiä, vaalea vastaavasti suurentaa. Harmaat hiukset värjättiin tummiksi hajusteettomalla ja ammoniakittomalla L’Oréal Professionnel Inoa Suprême -hiusvärillä, joka kohottaa tyveä sekä ravitsee ja vahvistaa hiuksia. Otsahiuksien rikottu linja ja lyhyet hiukset nostattavat poskipäitä.

Mistä apua painonpudotukseen?

Yrittäjä Marjo Kohvakka, 54, oli aikaisemmin tiputtanut painoaan Painonvartijoissa, Atkinsonin-dieetillä ja paastolla. Kotitalousteknikkona hän tietää ravintoasiat ja lukee aiheesta koko ajan lisää, mutta ylipainoa oli silti päässyt kertymään. – Meillä on monia eri syitä, miksi annamme itsemme rupsahtaa, mutta kaikki lähtee ensisijaisesti arjen kiireestä. Kun touhuat koko päivän, et huomaa nälkääsi. Kun kävelet kahvihuoneeseen, syöt pullan ja nälkä häipyy hetkessä. Marjolla oli tapana illalla kotiin saapuessaan ensin avata kaupasta ostettu tuore hiivaleipä ja voipaketti. Kun puolet leivästä oli tuhottu, hän ryhtyi laittamaan ruokaa perheelleen.
– Eihän sellainen peli vetele, kun päivässä ei pitäisi syödä enempää kuin 2 000 kaloria.
Marjolla oli huonoyleiskunto, ahdistava olo, tärinöitä, sydämen tykytystä ja kohonnut verenpaine. Lisäksi häntä rupesi raivostuttamaan isompien vaatteiden ostaminen.
– Oivalsin, että nyt on se hetki vaikuttaa omaan terveyteen. Halusin ennaltaehkäistä sairauksia, verenpainetautia ja diabetesta, joihin altistuisin keski-ikäisenä, ylipainoisena suomalaisena naisena.

Marjo Kohvakka
Marjosta kuoriutui muodonmuutoksessa oikea filmitähti. Kukonaskel-takki, Seppälä, 79,95 e

Keventäjien avulla kevyemmäksi

Puoli vuotta Marjo yritti löytää uutta intoa ja motivaatiota laihduttamiseen. Helmikuussa 2012 hän näki Aamu-tv:ssä mainoksen Keventäjistä, jonka testiryhmään etsittiin uusia laihduttajia. Hän pääsi mukaan ryhmään kirjoitettuaan ensin avoimen hakemuksen.
– Olen hemmetin kilpailuhenkinen. Kun aloitan jotain, niin aloitan kybällä ja vien asiat satavarmana loppuun. Tehokkainta Keventäjät-ohjelmassa oli haaste ja kilpailu nettiyhteisössä, jossa kaikki ovat samassa tilanteessa. Omilla tiedoilla voi olla myös apuna muille. Vaikka sitä tietää laihduttamisesta ja ravinnosta ummet ja lammet, niin toisen ihmisen tuki ja kannustus antaa voimaa jatkaa.
– Uusien jäsenien tukeminen auttoi minua itseäni käsittelemään asioita uudelleen, Marjo kertoo ja myöntää, ettei aikaisemmin ollut täysin ymmärtänyt yhteisöllisyyden vaikutusta.

Keventäjät-ohjelman nettisivuilla täytetään päivittäin ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa, jaetaan omia ruokaohjeita ja seurataan kalorilaskuria. Joka maanantaina paino mitataan ja kirjataan painokäyrään. Marjolle kuningasoivallus oli se, että painonhallinnassa kaiken pitää olla suunniteltua, milloin syöt ja mitä syöt. Lisäksi tulee olla hätävarasuunnitelma, mitä syöt, kun kaapissa ei ole mitään sopivaa syötävää. Myös asioiden yksinkertaistaminen on tärkeätä.
– Minulla on joka aamu sama aamupala: kaksi näkkärivoileipää ja iso mukillinen maitokahvia. Sillä mennään kolme tuntia ja sitten syön jotain.

Hyviä neuvoja painonhallintaan

Marjolle täydellinen välipala sekoitetaan turkkilaisesta jogurtista, raejuustosta ja sokerittomasta mehukeitosta. Valkuaisaineet pitävät nälän pitkään poissa ja mehukeitto täyttää makeantarpeen. Joka päivä vatsa pitää syödä kunnolla täyteen. Jos perhe syö päivälliseksi pihviä, Marjo laittaa lautasensa ensin täyteen erilaisia kasviksia, jonka jälkeen lisää annokseen hieman lihaa, kastiketta ja perunaa. Herkullinen ja ruokaisa kasvissosekeitto syntyy hetkessä keittämällä ja soseuttamalla erilaisia pakastevihanneksia ja tuorejuustoa. Samaa keittoa löytyy seuraavana päivänä myös työpaikan jääkaapista. Jos ylityöt yllättävät, on ihanaa, kun ulottuvilla on valmista ruokaa. Myös käsilaukussa tulee olla hätävara, jos nälkä yllättää työmatkalla.

Verensokeri on painonhallinnassa a ja o. Kehon hyväolo ja verisuonten osmoositasapaino perustuu elimistön sokeri- ja suolatasoihin.
– Oli minullakin huonoja päiviä, jolloin ajattelin, että ei tästä mitään tule ja söin neljä korvapuustia.
Marjo on luvannut itselleen että paino pysyy tästä lähtien alle 70 kilossa, vaikka paheitakin on.
– Olen perso korvapuusteille ja jäätelölle, mutta yksi pulla päivässä saa riittää. Iltapala jää syömättä, jos päivällä on herkutellut.
Kuvauspäivänä Marjolla on syytä hymyyn. Vaaka näytti aamulla ensimmäistä kertaa pitkään aikaan kuutosella alkavaa numeroa. Verenpaine oli laskenut 15 prosenttia viimeisestä terveystarkastuksesta, vaikka kolesteroliarvo oli yhä hieman koholla. Pelkät numerot eivät kerro koko totuutta. Terveellisen ruokavalion myötä vyötärö on taas paikoillaan ja Marjolla on hyvä olla.

Mitä emme vielä tiedä laihduttamisesta?

Suurin osa aikuisista on laihduttanut ainakin kerran elämässään. Tiedämme syömisestä kaiken, mutta olemme silti ylipainoisia. Laihduttaminen on mennyttä aikaa, tänä päivänä puhutaan painonhallinnasta.

Laihduttaminen ei tuo tulosta painonhallintaan.
– Luultavasti se ihan ensimmäinen laihdutuskuuri on ollut paino-ongelman ydin, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.
– Normaali, kehon säätelymekanismin muuttuminen on vaikuttanut siihen, että paino herkästi nousee ja aina vain korkeammalle. Joka kerta, kun paino jojoilee takaisin ylös, tilanne on aineenvaihdunnallisesti edellistä kertaa huonompi. Lihaksia on vähemmän ja rasvakudosta on enemmän. Hormonitoiminnan seurauksena rasva kertyy ikääntyvillä erityisesti vatsan seudulle, jolloin eri sairauksien riskit lisääntyvät. Naiset saattavat ylläpitää hoikkuusihannetta syömällä koko aikuisiän pieniä annoksia ja liian vähän proteiinia ja kalsiumia. Pitkäaikaisesti jatkunut, huonolaatuinen ruokavalio saattaa aiheuttaa muun muassa osteoporoosia. Tyypillisesti miehet käyttävät enemmän maito- ja proteiinipohjaisia tuotteita, mutta liian vähän kasviksia ja hedelmiä.

Liikunnalla helpotusta vaihdevuosien tuomiin muutoksiin

Naisilla lihaskunto vähenee vaihdevuosien jälkeen, ja aineenvaihdunta hidastuu. Painonnousu on yleistä hormonaalisten muutosten takia. Jos tähän ikävaiheeseen yhdistetään pikakuurilaihduttamista, tilanne voi olla lihaskunnon kannalta huono. Toimintakyky saattaa heiketä vanhetessa, jos yli 60-vuotiaana ei ole voimaa alaraajoissa. Yli kuusikymppisten naisten tulisi liikkua joka viikko ja vahvistaa katoavaa lihasmassaansa. Lihaksien ansiosta kehon perusaineenvaihdunta toimii hyvin. Sauvakävelyä tai vesijumppaa olisi suositeltavaa harrastaa kerran viikossa ainakin 20 minuutin ajan. Tämä ylläpitää lihaskuntoa. Kaksi kertaa viikossa jo parantaa kuntoa.

Ikääntyvillä miehillä muutokset eivät ole yhtä selkeitä. He ovat paremmassa asemassa, koska lihasmassaa on kehossa naisia enemmän. Lihasmassa alkaa kadota miehiltä noin 80-vuotiaana, kun naisilla lihaskato näkyy jo yli 60-vuotiaana. Laihduttamista ei suositella enää 70-vuotiaille, koska paino vähenee jo luonnollisesti. Laihduttamisen hyöty vähenee, koska paino lähtee pääasiassa lihaksista, vaikka söisikin riittävästi proteiinia ja liikkuisi säännöllisesti.
– Ylipainon mittarina eivät ole niinkään vaa’an numerot, vaan arjen toimintakyky ja kyky liikkua. Rasvaprosentista tai painoindeksistä ei kannata olla huolestunut, jos pystyy sienestämään, marjastamaan ja jumppaamaan, Anette kertoo. Tämä ei tarkoita, että eletään kuin pellossa. Suositeltavaa ei ole laihduttaminen, vaan maltillisuus ja oikeat arjen valinnat.

 

11 vinkkiä painonhallintaan

 

  1. Syö säännöllisesti. Ei jatkuvaa mussuttamista.
  2. Kasviksia, sieniä ja marjoja ei voi olla liikaa ruokavaliossa.
  3. Varmista päivittäin riittävä kalsiumin ja maitotuotteiden kulutus. Jos maito ei maistu, juo piimää, syö rahkaa, viiliä, jogurttia tai raejuustoa.
  4. Laadukasta proteiinia riittävästi. Suosi kalaa, kanaa ja riistaa. Jos liha ei maistu, syö palkokasveja ja pähkinöitä.
  5. Juo riittävästi vettä. Kun ikää tulee lisää, jano- ja nälkäkeskus menee sekaisin, mikä saattaa kostautua makeannälkänä.
  6. Riittävä yöuni on yksi painonhallinnan peruskivistä. Uniongelmissa apua kannattaa lähteä hakemaan ennen kuin tilanne kroonistuu.
  7. Liiku kaksi kertaa viikossa minimissään 20 minuuttia kerrallaan. Sitoudu kuukauden kestävään jaksoon, vaikka alku tuntuisi hankalalta tai jopa vastenmieliseltä.
  8. Alkoholi kiihdyttää ruokahalua. Päivittäinen tissuttelu voi olla syypää siihen, että paino pikkuhiljaa nousee. Alkoholi vaikuttaa myös unen laatuun.
  9. Alitajunnalla on tapana unohtaa ne ylimääräiset suklaapatukat. Kirjaa ruokapäiväkirjaan kaikki se, mitä syöt päivässä.
  10. Vertaistuki ystäviltä samassa tilanteessa on tärkeä asia. Vertaistukea voi saada myös ravintoterapeutilta, jos painonhallinta junnaa aina samassa vaiheessa. Ravintoterapeutin tapaamiset ovat noin 85 e / tunti.
  11. Ole realisti tavoitteissasi. Et muutu kaksikymppiseksi, vaikka paino tippuu. Hyvänolon paino on tärkeä oivallus. 

 

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa, Keventäjät, Terveystalo Kamppi ja Leppävaara.

Lue lisää Vivasta 10/2012!

Tyyli ja teksti: Miira Ojanen
Kuvat: Miira Ojanen ja Marjon albumi
Meikki: Riikka Vartiainen / Joe Blasco, Norris Cosmetics Oy
Hiukset: Taru Stenberg/ TS-Salonki Kamppi/ Kerastase, L’Oréal

Teksti: Viva
Avainsanat: hyvinvointi, kauneus, painonhallinta, seura-hyvinvointi-kauneus, Viva, Viva-lehti

Kommentit

Oma kommentti